Wednesday, March 9, 2011

di mana aku d'sisiNya...??



ini adlh soaln cepu emas..
d'manakah kita d'sisi Allah??
kebarangkalian jwpnnya ialah 
"eh,mana kita tau"
"enth,agknya x tinggi"
"insyaAllah dkat d'sisiNya"
"tak tahu!"
mcm2 jwpn yg akn kita dgr...
sye juga t'tnya2..adkah sye dekat dgnNya atau tdak..
Alhmdulillah Allah tlh bgi jwpn pda sya..
sya telah mmbaca buku hilal asyraf yg b'tjuk fanzuru..lihatlah dgn mata hati(langit Ilahi 3)
kat sni sye nk kongsi ap yg tlah sye baca..


shbat yg ku sayangi.....

"kalau kmu nak tahu di mnakh kamu d'sisi Allah.maka lihatlah d'mana kmu meletakkn Allah d'hati kamu"..kata2 ini sgt mnarik hati saye utk trus mmbaca...

dlm sbuah hadis Qudsi riwayat Bukhari,Muslim,Tarmizi dn Ibnu Majah ,Rasulullah b'sabda bahawasanya Allah tlah b'firman mksdnya :

Aku adlh b'dsarkan sngkaan hambaKu terhadpKu..Aku bersamanya ketika dia mngingatiKu..Apbila dia mngingatiKU nescaya Aku trut mngingatinya dlm diriKu..Apbila dia mngingatiKu d'mjlis Aku trut mngingatinya dlm satu mjlis yg lbih baik drpd mreka..Apabila dia mndekatiKu dlm jrak sejengkal..Aku akn mndekatiNya dlm jrak sehasta..apbila dia mndekatiKU sehasta..Aku akn mndekatinya dlm jarak sedepa..apbila dia dtg pdaKU dlm k'adaan b'jalan..nescaya Aku akn dtg kpdanya dgn pntas..

kalau kita mletakkn Allah jauh drpda khidupan kita..apa mkna Allah mletakkn kita dkat dgnNya...tepuk dada tnya iman..
p'soalnnya d'sini...d'mnakah kita mletakkn Allah d'dlm hati kita??dlm mnempuh kenikmatan fatamorgan,d'mnakh kita mletakkn Allah... 





kita hnya tahu mminta balasan yg baik..kita hnya tahu mmnta ksenangan...kita hnya tahu mmnta rezeki yg bnyak..tetapi kita lupa pda Allah..


bilakah kita mncari Allah???kita mncarinYa  hnya apabila d'timpa musibah dn k'susahan..cthnya klu sakit pasti kita sbut "ya Allah..sakitnya kepalaku..hnya Dia kita mohon p'tolongn...atau cnth lain"Allah,mane die pnsil ksyangan aku nie"..atau "ya Allah berikn k'jayaan pdaku..nmun stelah d'permudhkn dn d'beri nikmat kita lupa utk sjud pdaNYa..lupe utk mentaati printhNya..meningglkn laranganNya..

utk mnyebut "AKU CINTAKAN ALLAH "sgat mudah..smua org boleh ttpi siapa yg b'jaya mmbuktikan cintaNya pda Allah..siapa yg mletkkn cinta Allah cinta t'tinggi dlm hatinya..dn ak sndiri msih mncari cinta ILahi...

tabi'in ad berkata
"iman itu bkan hnya pda angan2 dan cita2..bkn pula dgn bicara kata ttpi ia apa tersemat dijiwa dn d'buktikan dgn amlannya"

marilah sama2 mnggpi cinta Ilahi..berusaha utk mnggapai redhaNYa..sama2 kita muhasabah diri
tnya pda diri"d'mana DIA DI HATIKU"...bkn jwab dgn BICARA tpi dgn AMALANMU..AMALAN kita...buat renungn utk diriku dn dirimu wahai sahabat2 yg kusayangi..maaf andai t'ksar bicara..atau ad bicaraku yg mnyakiti kalian...=)

No comments:

Post a Comment