Tuesday, March 29, 2011

la tahzan~






Alhamdulillah result SPM dh klua dn thank you to Allah my sister dpt keputusan yg cemerlang..moge dgn kputusnnya itu dpt merealisasikn cita2nya utk jadi s'orng dentist..huhu..nmun ak yakin jika adikku sdg gembira pasti ad yg berduka..krn lumrah dunia suka dn duka itu sntiasa seiring..mane ad org dlm dun ia nie sntiasa hepi kn pasti ad yg sedih kecewa..lntaran itu postku nie special buat sesiapa yg sedg b'sedih,putus harapan...mase depan anda blum b'akhir...Allah tahu ap yg terbaik utk anda..



sABDA RASULULLAH S.A.W. :


"Keadaan orang mukmin itu sangat menakjubkan, kerana segala urusan yang menimpanya dianggap baik. Tetapi keadaan ini hanya berlaku kepada orang yang beriman. Iaitu apabila mendapat kesenangan, ia bersyukur kerana itu lebih baik untuknya. Dan apabila dilanda kesusahan dia bersabar, kerana itu lebih baik untuknya."
(Riwayat Muslim daripada Abu Yahya Syuhaib Bin Sinan r.a.
)..:-/


        
 
sesiapa yg bertawakal pda Allah,Allah akn permudhkn urusannya..(al-talaq:3)


saye ad s'orang kenalan yg saya anggp mcm adik sndiri..resultnya walau x straight a nmun cemerlang..cume x dpt straight jer nmun  dia seakn putus harapan..kecewa..sdgkn dgn result dn status sbg student SBP sye yakin yg dia boleh msuk U..insyaAllah...
dan Allah tidak mmbebani s'sorang itun melainkn dgn kesanggupnnya (surah al-baqarah:216 )

saye harap ayt nie dpt mngurangkn keresahn d'hatinya..dpt kembalikn semangtnya supaya dia tahu segala yg d'hidapinya adlh ujian dri Allah utk mnguji dirinya

Khalifah Ali b Abi Talib prnh berkata :

sesiapa yg mnghrpkn syurga akn b'lumba melakukn kebaikn
ssiapa yg takutkn neraka akn mnamatkn k'mungkaran
ssiapa yg ykin akn tiba hari mati akn khilngn sgl perasaan ghairhnya 
dn sesiapa yg btol2 mngenal dunia akn dpt hdapi cbrn dgn mudah..

apkh mksd frasa ini??

mngikut fahaman saye..dunia ni adlh tmpt p'singgahan kita yg xkn kekal..Dunia tmpt org beriman diuji..lebih tinggi keimann s'sorg lebih besar ujian yg d'hidapi...khidupn kita sbnrnya akn b'mula d'hari Akhirat..dn konklusi drpd kate2 Saidina Ali ialah kita kna bersabar dgn ujian Allah agar insyaAllah kita akn diberi rahmat oleh Allah..Allah telah berfirman

adkh kmu mnyangka bhw kamu akn msuk syurga pdahal blum lagi nyata pd Allah org2 yg b'jihad(b'juang dgn brsngguh2) d'antra kmu dn blum nyata wujudnya org  yg sabar dn tabah(dalm p'juangn).....( al-imran:142 )
                                                                

jadi Allah mnguji kita utk melihat sama ada kita layak memasuki syurgaNya -sama spt kita mnduduki ppriksaan kmsukn sblm memasuki ipta/ipts..jika kita lulus,kita layak msuk,,jika x,kita x lyk msuk..adil kan??

smkin lama sye bfikir smakin sya sdar bhw keresahan atau sifat putus harapn yg kita tnggung boleh binasakn kita.Ianya mmbuatkn kita sntiasa moody,resah,murung..saye pasti rmai yg stuju kn???saye prnh t'baca s'orng ahli bijak pndai bkata 
kerisauan xdak mnghapuskn kedukaan hari esok..inya mnghapuskn kekuatn hari ini..

kata2nya sgt tepat//org yg risau sntiasa berada dlm k'adaan ptus asa,mnyalahkn takdir dn x punya smngt utk hidup..sbb tulh punca berlaku perasaan ingin bunuh dir...

sebagai mnusia kita x tahu bgaimana atau ap yg akn b'laku pd kita krn smunya adlh urusn Dia..kita hnya berusaha mnjalankn tnggungjwb kita sbg hambaNya..berusaha stkt yg t'mmpu..sye sndiri blum tahu ap akn b'laku pd saye..adkh sye akn istiqomah dlm jalan ini???ap yg akn b'laku pda sye slps ini??

jadi ap yg harus kita lakukn???agar kita xkn rase risau,gelish..agar kita dpt tido dgn nyenyak dn bngun dengn snyuman..jwpnnya ad dlm nota cintaNya

kataknlah wahai Muhammad : tidak sesekali akn mnimpa kami sesuatu pun melainkn ap yg d'tetapkn Allah bgi kami.Dialah Pelindung yg mnyelamatkn kami dn dgn kepercayaan itu maka kpd Allahlah hndknya org2 yg beriman b'TAWAKAL...                                           (al-taubah :51)


kuncinya kita patut berserah dn bertawakal pd Allah..Alangkh btuah kita mmpunyai kebergntungan pd Allah.dn kita sbg org yg beriman hrus yakin sgalanya datang dari Allah..yakin dgn qada' dn qadha Allah swt..smuanya tlh tertulis d'luh Mahfuz..

izinkn saye b'tnye satu soalan..jika Allah turunkn ujian..pda siap hrus kita mnta pertolongn???analoginya spt kita sakit??sape yg kite jumpe???pasti doktor kn..x mgkin kita akn jumpe juruterakn..dn Allah berkata


ALLAH lah yang memegang hati itu. Andai hati itu terluka, ingatkan ia tentang Penyembuhnya, agar DIA titipkan penawar bisa. Andai hati itu kecewa, ingatkan ia tentang Pelindungnya, agar DIA usirkan segala duka. Andai hati itu terpalit dosa, ingatkan ia tentang Pengampunnya, agar DIA bersihkan debu noda. Andai hati itu gundah gulana, ingatkan ia tentang Pentadbirnya, agar DIA hembuskan tenang ke dalam dadamu..~

insyaAllah hati kita pasi akn tenang dn kita akn mnrimanya dgn snyuman..
sahabat yg kukasihi..sye ingin bertanya pd anda???prlukah kita b'susah hati memikirkn tntg hari esok..jgn biarkn kekecewaan mnghiasi hari anda..ush difikirkn hari esok tpi fikirlh ttg hari ini agr esok lbih baik dri hari ini...buangkn kekecewaan anda!!!!selamt tinggl kekecewaan!!!!=)



dn bhw mnusia akn m'peroleh apa yg d'usahakannya....kmudian akn d'beri gnjrn yg pling smpurna..dn s'sngguhnya kpd Tuhanmulah k'sudhannya sgla sesuatu..dn ssngguhnya Dialah yg m'njadikn org t'tawa dn mnangis (an-Najm:39-43).....


wallahua'lam...same2 kita muhasabah diri balik...~jom layan nasyid..hayatilh lirik nasyid ini
dgn snyumn dn berkata "sesekali aku diuji"


video


Saturday, March 26, 2011

keburukan kecil tpi bsr dosanya

Hidup di dunia era moden penuh dengan fitnah dan mehnah. Insan-insan yang baru mengorak langkah ke alam kematangan terpaksa berdepan dengan cabaran-cabaran ini. Mereka akhirnya kecewa dengan dunia yang kian parah penyakitnya, seolah-olah tidak lama lagi malaikat maut akan menamatkan riwayat dunia ini atas arahan Allah SWT.


Lihat sahaja dalam masyarakat, begitu mudah untuk kita saling berpecah hanya kerana lidah. Manusia menjadi ringan mulutnya menuduh, menghina, memfitnah dan mengumpat. Berlesenkan hak kebebasan bersuara, kehormatan saudara ditoreh begitu sahaja, ikatan persaudaraan terputus dan terbiar tanpa disambung kembali, maruah agama menjadi taruhan, seolah-olah pahala dosa adalah perkara yang remeh.

Yang lebih menghairankan, mereka yang ringan mulutnya tadi pada zahirnya sama seperti kita. Apakah mereka menyangka mereka jauh lebih mulia daripada yang lain? Atas dasar apakah mereka mengangkat diri mereka sebagai mulia?

Padahal, yang layak memuliakan dan menghinakan manusia ialah Allah SWT. Mulianya manusia di sisi Allah kerana tingginya tahap takwa dan iman mereka, walaupun dipandang rendah dan hina di mata dunia. Hinanya manusia di sisi Allah kerana rendah iman dan takwa dalam hati mereka, walaupun mereka diberikan kemuliaan keduniaan.


Firman Allah SWT: Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti.(Surah Al-Hujurat ayat 13)



bila bace artikel nie t'sntap sbntr..rase pdih mnusuk jiwa..mmg x d'nafikn ssah sgt nk kawal lidah..saye juga tidk t'lpas dri dosa ini..mmg adat wanita suke b'gosip b'cerita itu ini terutama klu b'kumpul ramai2..ad saje yg d'ceritakn..asyik mmbicarakan kesilapan s'sorang tpi skrg bru ak t'fikir yg smua tu dosa..walau kecil tapi besar dosanya...dose fitnah lebih besar dri mmbunuh dn dosa mngumpat ibarat mkan daging saudara sndiri..inilah akibat andai kita mmndam rasa..andai ada terasa atau tersinggung dgn s'sorg sepatutnya kita direct jumpe dgn dia...berterus terang lbih baik dri pendam..x prlu tmbh dosa dgn mngumpat..ampunkn ku Ya Allah..





wahai org2 yg beriman!jauhilah kmu dri prasangka,krn ssngguhnya sbhgian dri prasangka itu adlh berdosa.Jgnlh kmu mngintip atau mncari ksalahn dn keaibn org lain.Jgnlh sestengh kmu mngumpat sstengah yg lain..adkh s'sorg dripda kmu suka mkn daging saudaranya yg tlah mati..maka sdh tntu kmu jijik kpdnya..dn bertakwalah kmu kpd Allah.Sesungguhnya Allah Penerima taubat,lagi Maha Penyayang. (al-Hujarat 49:12 )








ya Allah..pelihara lidahku ya Allah..pelihara telingaku dr dosa2 ini ya Allah..ak mnusia biasa masih byk kekurangn dn kelemahanku..masih bnyk dosa2ku..aku cuba mnjaga hablu minnallah(hbgn dgn Allah) nmun ak x mnjaga hablu minannas (hbgn dgn mnsia )

Umpama sebilah pisau yang tajam, terhiris sedikit pasti melukakan. Demikianlah lidah diibaratkan. bayangkan jiak aku yg d'umpat..jika ak yg d'fitnah..nauzubillah...Hatta, para ulama sendiri menyimpulkan lidah ini saghir al-jism kabir al-itsm (benda yang kecil tetapi besar dosanya).

Lihat sahaja, bagaimana Bani Israel mendapat laknat daripada Allah sehingga ke hari ini, dek kerana lancangnya lidah mereka. Allah SWT menceritakan: Dan orang-orang Yahudi berkata, Tangan Allah terbelenggu. Sebenarnya tangan merekalah yang dibelenggu dan merekalah yang dilaknat disebabkan apa yang telah mereka katakan itu, padahal tangan (kekuasaan dan kemurahan) Allah terbuka. (Surah Al-Maidah ayat 64)



Begitu prihatinnya Baginda SAW, sehingga Baginda mengaitkan lidah dengan keimanan. Sabda Rasulullah SAW: Dan barangsiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia mengatakan perkara yang baik atau diam. (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Dalam menghuraikan hadis ini, Al-Uthaimin menjelaskan: Di antara faedah hadis ini bahawa diperbolehkan menafikan keimanan daripada seseorang kerana tidak sempurna (sesuatu bahagian), sebagaimana sabda Rasulullah SAW: Siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Menafikan iman daripada diri seseorang terbahagi kepada dua. Pertama: menafikan secara mutlak. Dengan dinafikannya iman secara mutlak, maka orang tersebut menjadi kafir dan keluar dari agama Islam.


Kedua, menafikannya secara relatif. Ini bererti bahawa orang tersebut kafir pada bahagian itu, akan tetapi asas keimanan masih ada di dalam dirinya. Inilah yang dikatakan oleh ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah bahawa manusia kadang kala dalam dirinya menyatukan sebahagian keimanan dan juga kekufuran. (Muhammad bin Shalih Al-Uthaimin, Syarah Al-Arbain An-Nawawiyah)


Menjaga lidah bermakna menjaga iman kita. Kelalaian kita memelihara lidah boleh membawa kita jatuh ke dalam kekufuran. Hiasilah lidah kita dengan kalimah toyyibah dan diam. Basahilah lidah kita dengan zikrullah. Semuanya adalah lambang kesyukuran kita kepada Allah SWT.


Nescaya Allah SWT menambahkan rezeki dan nikmat buat mereka yang bersyukur. Sebaliknya, Allah SWT akan menurunkan azab-Nya yang pedih buat mereka yang kufur akan nikmatnya.


Firman Allah SWT: 
Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat.(Surah Ibrahim ayat 7).
Menurut Ibnu Abbas, pada saat ayat ini turun, Nabbasy bin Qais, seorang Yahudi, telah mengeluarkan kenyataan di hadapan Rasulullah SAW: Wahai Muhammad, sesungguhnya Tuhanmu itu sangat kikir dan tidak mahu memberi. (Hadis riwayat At-Thabrani)


Kerana mulut badan binasa. Sedikit sahaja ucapan kita menentukan nasib kita di akhirat. Walaupun kita mengira ucapan kita itu biasa-biasa sahaja atau ringan, tetapi tiada siapa yang tahu kerana ucapan kita itulah, akhirnya kita akan meraung kesakitan akibat dibakar hidup-hidup dalam api Neraka.

Kerana itu, Rasulullah SAW sentiasa menekankan kepentingan menjaga lidah. Banyak hadis Rasulullah SAW yang menganjurkan kita untuk mengucapkan kalimah yang baik. Antaranya ialah sabda Rasulullah SAW:Kalimah yang baik ialah sedekah. (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW berpesan: 
Sesungguhnya Allah membenci kepada kamu tiga perkara: dikatakan dan orang itu berkata, membuang harta dan banyak bertanya. (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Menurut Imam Nawawi, dikatakan dan orang itu berkata ialah terlalu banyak membicarakan tentang perkhabaran manusia dan menceritakan sesuatu yang tidak bermanfaat, manakala banyak bertanya ialah menanyakan perkara yang tidak berlaku dan tidak diperlukan. (Imam Nawawi, Sahih Muslim bi-Syarh an-Nawawi)





same2 kita perbaiki diri..wallahualm..



sumber : murabbi.net.com

Thursday, March 24, 2011

benarkah kita sayang abi dn ummi??




apabila kita d'tnya.apkh kita mnyayangi kedua ibu bapa kita??kita pastinya akn mnjwb,kita sygb pada mereka.Kita akn b'kata begitu tnpa sedikit pun ragu2..
 oh,saya ada cita2 juga..cita2 hndk bls jasa ibu bapa..hnya stakat itu yg kita sebut,bukan??hndk balas jasa ibu bapa,bahagiakn mereka.tetapi dlm cita2 tiada pun mrk..kita skdar b'kata d'mulut  nmun tiada perancangan  yg teratur utk mmbahagiakn mereka.

saye mngajak diri saye sndiri dn sahabat2 utk beri perhatian pd mereka..selagi mreka boleh kita hubungi walau mrk jauh dgn kita..sblum Allah tarik nyawa dn mnutup pluang kita bbakti pd mreka..

s'org lelaki b'tnya kpd rasulullah "adkh ak ptut b'jihad??Rasulullah b'tnya"apakh ibu bapamu msih hidup?"org itu mnjwb"ya Rasulullah,ibu bapaku msih hdup"Rasulullah bkata"Lakukanlah jihad utk keuntungn mreka(riwayt Al-Bukhari)

smemangnya ibu bapa adlh jihad kita d'jalan Allah.Ibu bapa spatutnya mad'u utama kita.Sbhgn mnusia b'dkwh aktif dgn msyrkt luar nmun xdk mnjaga hbungn dgn ibu bapa..sbb itu,kdg2 dkwah kita mnjadi tumpul krn tiada keberkatan dri ibu bapa..

sabda nabi : apbiola s'orang Muslim mngeluarkn sesuatu utk keluarganya bg mndpt gnjaran Allah,maka itu d'kira sbg sedekah ( riwayat Bukhari )

sye sndiri merasakn antr sbb sya mnjadi lebih baok dr sblumnya adlh krn ibu bapa sya redha dgn ape yg saye buat..saya juge merasa ap yg saya capai bknlah krna penat jerih sye tpi krn mama dn abah yg sntiasa mndoakn saye..tmpa mreka mgkin saye x b'pelung memiliki lappy..tnpe mreka mgkin sye x b'peluang utk menaip pd wktu skrg..huhu..thanx mama n abah..thanx god giv me my dad n my mum..

sbenrnya ibu bapa adlh sumber kebahagiaan kita..ltknya kedudukn mreka dlm carta mnusia..slepas Allah dn Rasul..my dad n my mum is my love after Allah n Rasul..b'tindklah..bahagiakn mereka selagi mreka masih ad d'dunia..sntiasa telefon dn b'tnye khabr pd mereka...spy mereka tahu kita sntiasa mngingati mereka=)


sksikn video nie???ap perasaan anda??bersediakh anda ??snggupkh anda??

video

Wednesday, March 23, 2011

pilihan d'tanganmu!!






Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Demi Masa!
[2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian;
[3] Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.




Setiap orang ada masa rajin dan ada masa malas nya.
 
Kalau masa rajinnya lebih panjang dari masa malasnya, maka kemungkinan besar dia adalah orang yang berjaya.
 
Jika sekiranya masa malasnya lebih banyak dari masa rajinnya, maka kemungkinan besar dia adalah orang yang selalu gagal.
 
Setiap orang memang tahu mana satu masa yang lebih panjang dalam hidup nya sehari-hari.
 
Kalau dia sedar yang masa rajinnya lebih panjang, maka sepatutnya dia gunakan masa rajinnya itu dengan sebaik mungkin.
 
Kalau dia rasa masa malasnya yang terlebih panjang, maka sepatutnya dia kena berusaha untuk memendekkan masa malasnya itu.
  
Sebenarnya rahsia antara orang berjaya dengan orang gagal ialah terletak pada perbezaan 2 jenis masa ini.
 
Masa malas atau masa rajin. Mana satu yang lebih banyak? Dan bagaimana mengawal kedua-dua jenis masa itu?  
 
Masa anda, anda lah yang menentukannya. Pilihan di tangan anda. Anda saja yang boleh mengubah masa anda. Nak jadi rajin atau malas? Anda tentukan!



Tuesday, March 15, 2011

'sistem KIBUTSATS'???

salam..dh lame x menaip..rindu rasenye...kibutsats???whats that?? x prnh dgr pun..Alhmdulillah Allah bg sye ilmu melalui buku2 ilmiah..kbetulan saye ad t'baca dlm buku fanzuru..lihatlh dgn mata hati (langit Ilahi 3 )karya Hilal Asyraf..saye akn bace bila sye prlukn tarbiah or time saye stress tgk buku akademik..huhu...dn tgn saye x sbr utk jelaskn ape itu sistem Kibutsas...let's explore!!




''kibutsats adlah salah satu sistem tarbiah Israel yg hakikatnya perlu kita perhatikan"


kibutsats adlh bndr2 yg d'bngunkan d'sekitar sempadan Israel..t'dpt byk Kibutsas.Kibutsats akn d'bngunkan apbla cukup 100 orang lelaki yg smuanya adalah TENTERA..b'sama keluarga mreka.Mereka akn mmbina p'kampungan d'sempada Israel




kibutsats hakikatnya satu sistem p'mbinaan msyrkat yg sgt sistematik..smua org dlm kibutsats terikat dgn peraturan yg agak ketat..ttpi smuanya mntaati peraturan itu.

mreka mmpunyai jadual harian.ad waktu utk makan..ad waktu utk bekerja..cthnya ad ladang,kilang..golongn yg mndiami kibutsats ini yg mmbina sgalanya dn berusaha m'pertingkatknnya..mereka sgt gigih brusaha..x knal erti 'give up'..

trdpt juge jadual riadah dn latihan ketenteraan..sebaik shj kerja tamat.mereka akn b'sama mnjalani latihan ketenteraan..smua t'libat baik ayah atau ank kecil mahupun besar tua mahupun muda..

dlm kibutsats ad nurseri dn sekolah..smua ank kibutsats d'hntr ke nirseri dn sek dlm kibutsats juge..guru juge mrupakn komuniti kibutsats..

sistem pndidikn mreka amat unik..mmpunyai silibus t'sndiri..d'susun direka demi mmnuhi hajat menakluki dunia..mreka mnggunakan sistem pndidikan  utk MEMBINA IDEOLOGI DAN MMBNTUK PEMIKIRAN ANK MEREKA SPY MMBENCI UMAT MUHAMMAD SAW...

satu cth mudh..kiter blaja math mereka pun blaja math..nk tau cmne gaye mrk belajar??sye bg satu conth

Yvon m'ngetuai satu p'prangn t'hdp satu daerah Arab..Yvon mngetuai 5 platun tntera t'msuk platunnya sndiri.maka yvon mmbahagikan srangan thdp 10 daerah arb kpd smua platunnya scr adil.maka?brape daerah arab yg prlu d'musnahkan oleh smua platun??
itu cth pngajian di kibutsats..lihat bgaimana mrka mmbngunkn pemikiran pemuda2 mereka..silibus sebegini dididik dr nurseri lagi..btpa b'sngguh mereka mmbina anak2 mereka..



tujuannya adalah satu..untk mmbina diri mrka dn msyrkat agar mrk trus kuat dn kebal..agr yg b'kuasa hnyalah mereka..mereka juga mnjalani proses tarbiyah..proses tarbiyah jahiliyyah yg sistematik..mrk bnr2 mnterjemahkn kbncian mreka melalui amalan

Allah b'firman
orang2 Yahudi dn Nasrani tidak sesekali akan b'setuju atau suka kepad engkau (wahai Muhammad) sehingga engkau mnurut agama mrk (al-baqarah 2:120)

ada d'kalangn kita yg d'kurniakan Allah nikmat fikrah islam ttpi tidak mnghargainya..B'sekolah d'skolh agama ttpi x ambil kelebihan drinya..Kita x jalani proses tarbiah dgn b'disiplin..kita malas..kita b'foya2 mmbazir masa..Maka adkh p'tolongan Allah akn smpai pda kita???tpuk dada tnya iman..ingatlh Allah xkn m'ngubah nasibs'suatu kaum kculi jika kaum itu berusaha..



akhir kata..pnduduk kibutsats adlh mnusia yg tidak b'iman kpd Allah..malah mreka ingin hapuskan agama Allah dn org yg mnganutinya..mreka adlh pngikut iblis laknatullah..


maaf dipinta andai ad kata yg mnyakitkn hati..sama2 kite muhasabah kembali..mutiara ini utk diriku dn dirimu..
wallahualam..