Tuesday, March 29, 2011

la tahzan~






Alhamdulillah result SPM dh klua dn thank you to Allah my sister dpt keputusan yg cemerlang..moge dgn kputusnnya itu dpt merealisasikn cita2nya utk jadi s'orng dentist..huhu..nmun ak yakin jika adikku sdg gembira pasti ad yg berduka..krn lumrah dunia suka dn duka itu sntiasa seiring..mane ad org dlm dun ia nie sntiasa hepi kn pasti ad yg sedih kecewa..lntaran itu postku nie special buat sesiapa yg sedg b'sedih,putus harapan...mase depan anda blum b'akhir...Allah tahu ap yg terbaik utk anda..



sABDA RASULULLAH S.A.W. :


"Keadaan orang mukmin itu sangat menakjubkan, kerana segala urusan yang menimpanya dianggap baik. Tetapi keadaan ini hanya berlaku kepada orang yang beriman. Iaitu apabila mendapat kesenangan, ia bersyukur kerana itu lebih baik untuknya. Dan apabila dilanda kesusahan dia bersabar, kerana itu lebih baik untuknya."
(Riwayat Muslim daripada Abu Yahya Syuhaib Bin Sinan r.a.
)..:-/


        
 
sesiapa yg bertawakal pda Allah,Allah akn permudhkn urusannya..(al-talaq:3)


saye ad s'orang kenalan yg saya anggp mcm adik sndiri..resultnya walau x straight a nmun cemerlang..cume x dpt straight jer nmun  dia seakn putus harapan..kecewa..sdgkn dgn result dn status sbg student SBP sye yakin yg dia boleh msuk U..insyaAllah...
dan Allah tidak mmbebani s'sorang itun melainkn dgn kesanggupnnya (surah al-baqarah:216 )

saye harap ayt nie dpt mngurangkn keresahn d'hatinya..dpt kembalikn semangtnya supaya dia tahu segala yg d'hidapinya adlh ujian dri Allah utk mnguji dirinya

Khalifah Ali b Abi Talib prnh berkata :

sesiapa yg mnghrpkn syurga akn b'lumba melakukn kebaikn
ssiapa yg takutkn neraka akn mnamatkn k'mungkaran
ssiapa yg ykin akn tiba hari mati akn khilngn sgl perasaan ghairhnya 
dn sesiapa yg btol2 mngenal dunia akn dpt hdapi cbrn dgn mudah..

apkh mksd frasa ini??

mngikut fahaman saye..dunia ni adlh tmpt p'singgahan kita yg xkn kekal..Dunia tmpt org beriman diuji..lebih tinggi keimann s'sorg lebih besar ujian yg d'hidapi...khidupn kita sbnrnya akn b'mula d'hari Akhirat..dn konklusi drpd kate2 Saidina Ali ialah kita kna bersabar dgn ujian Allah agar insyaAllah kita akn diberi rahmat oleh Allah..Allah telah berfirman

adkh kmu mnyangka bhw kamu akn msuk syurga pdahal blum lagi nyata pd Allah org2 yg b'jihad(b'juang dgn brsngguh2) d'antra kmu dn blum nyata wujudnya org  yg sabar dn tabah(dalm p'juangn).....( al-imran:142 )
                                                                

jadi Allah mnguji kita utk melihat sama ada kita layak memasuki syurgaNya -sama spt kita mnduduki ppriksaan kmsukn sblm memasuki ipta/ipts..jika kita lulus,kita layak msuk,,jika x,kita x lyk msuk..adil kan??

smkin lama sye bfikir smakin sya sdar bhw keresahan atau sifat putus harapn yg kita tnggung boleh binasakn kita.Ianya mmbuatkn kita sntiasa moody,resah,murung..saye pasti rmai yg stuju kn???saye prnh t'baca s'orng ahli bijak pndai bkata 
kerisauan xdak mnghapuskn kedukaan hari esok..inya mnghapuskn kekuatn hari ini..

kata2nya sgt tepat//org yg risau sntiasa berada dlm k'adaan ptus asa,mnyalahkn takdir dn x punya smngt utk hidup..sbb tulh punca berlaku perasaan ingin bunuh dir...

sebagai mnusia kita x tahu bgaimana atau ap yg akn b'laku pd kita krn smunya adlh urusn Dia..kita hnya berusaha mnjalankn tnggungjwb kita sbg hambaNya..berusaha stkt yg t'mmpu..sye sndiri blum tahu ap akn b'laku pd saye..adkh sye akn istiqomah dlm jalan ini???ap yg akn b'laku pda sye slps ini??

jadi ap yg harus kita lakukn???agar kita xkn rase risau,gelish..agar kita dpt tido dgn nyenyak dn bngun dengn snyuman..jwpnnya ad dlm nota cintaNya

kataknlah wahai Muhammad : tidak sesekali akn mnimpa kami sesuatu pun melainkn ap yg d'tetapkn Allah bgi kami.Dialah Pelindung yg mnyelamatkn kami dn dgn kepercayaan itu maka kpd Allahlah hndknya org2 yg beriman b'TAWAKAL...                                           (al-taubah :51)


kuncinya kita patut berserah dn bertawakal pd Allah..Alangkh btuah kita mmpunyai kebergntungan pd Allah.dn kita sbg org yg beriman hrus yakin sgalanya datang dari Allah..yakin dgn qada' dn qadha Allah swt..smuanya tlh tertulis d'luh Mahfuz..

izinkn saye b'tnye satu soalan..jika Allah turunkn ujian..pda siap hrus kita mnta pertolongn???analoginya spt kita sakit??sape yg kite jumpe???pasti doktor kn..x mgkin kita akn jumpe juruterakn..dn Allah berkata


ALLAH lah yang memegang hati itu. Andai hati itu terluka, ingatkan ia tentang Penyembuhnya, agar DIA titipkan penawar bisa. Andai hati itu kecewa, ingatkan ia tentang Pelindungnya, agar DIA usirkan segala duka. Andai hati itu terpalit dosa, ingatkan ia tentang Pengampunnya, agar DIA bersihkan debu noda. Andai hati itu gundah gulana, ingatkan ia tentang Pentadbirnya, agar DIA hembuskan tenang ke dalam dadamu..~

insyaAllah hati kita pasi akn tenang dn kita akn mnrimanya dgn snyuman..
sahabat yg kukasihi..sye ingin bertanya pd anda???prlukah kita b'susah hati memikirkn tntg hari esok..jgn biarkn kekecewaan mnghiasi hari anda..ush difikirkn hari esok tpi fikirlh ttg hari ini agr esok lbih baik dri hari ini...buangkn kekecewaan anda!!!!selamt tinggl kekecewaan!!!!=)



dn bhw mnusia akn m'peroleh apa yg d'usahakannya....kmudian akn d'beri gnjrn yg pling smpurna..dn s'sngguhnya kpd Tuhanmulah k'sudhannya sgla sesuatu..dn ssngguhnya Dialah yg m'njadikn org t'tawa dn mnangis (an-Najm:39-43).....


wallahua'lam...same2 kita muhasabah diri balik...~jom layan nasyid..hayatilh lirik nasyid ini
dgn snyumn dn berkata "sesekali aku diuji"


video


No comments:

Post a Comment