Thursday, December 30, 2010

bila hati d'duga~

Kadang-kadang hati ini terasa sunyi sepi
Kadang-kadang juga jiwa ini terasa kosong tidak berisi
Masa itulah yang telah memunculkan satu rasa
Cinta yang tiba-tiba menyelinap masuk di kamar hati
Rindu juga tiba-tiba menjelma jauh di sudut hati
Semuanya datang bagaikan satu mimpi yang tak pasti
Mengapa??

Ya Rabbana,
Mengapa perasaan ini tiba-tiba hadir
Dikala aku sedang mencari-cari cinta-Mu
Mengapa rindu ini harus ada
Saat hatiku sedang cuba untuk merindui syahid di jalan-Mu
Mengapa mesti aku berharap pada cinta yang tak pasti
Sedangkan Kau harapan yang patut aku sandarkan..

Ya Rahim,
Aku sedar siapa diriku ini
Aku hanyalah hamba-Mu yang hina dengan longgokan dosa
Hari-hariku tidak terlepas dari berbuat dosa
Tatkala hati ini diduga oleh bisikan syaitan durjana
Aku hampir ketandusan iman di dada
Aku hampir hanyut ditelan gelombang nafsu cinta..

Ya Rahman,
Mungkin inilah ujian untukku dari-Mu
Sebagai kifarah dosa-dosa yang pernah aku lakukan
Mungkin inilah juga dugaan-Mu
Terpaksa ku hadapinya dengan bekalan iman yang masih bersisa
Walaupun aku sedar
Jiwa ini terlalu kotor untuk menagih redha-Mu..

Ya Ghafur,
Berilah aku kekuatan dan keteguhan iman
Untukku menepis dugaan cinta yang datang ini
Bantulah aku untuk bangkit dan bermujahadah
Melawan mainan perasaan ini
Tiada siapa yang layak membantuku tika ini
Melainkan Engkau, Ya Allah..

Ya Rabbul Izzati,
Teguhkanlah hatiku ini dengan kubu keimanan
Untukku serahkan cinta ini hanya pada-Mu
Untukku salurkan rindu ini hanya buat-Mu
Untukku sandarkan harapan ini hanya untuk-Mu
Untukku mudah menggapai pohon redha-Mu
Agar aku sentiasa mendapat belaian kasih sayang dari-Mu..

Ya Allah,
Engkau ampunkanlah segala dosa-dosaku
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun
Aku sedar dosaku menggunung tinggi tidak bertepi
Berkenankah Kau menerima doaku ini
Layakkah aku menerima cinta manusia
Sedangkan cinta-Mu masih belum ku temui..

Pintaku Ya Allah,
Berilah aku petunjuk dan hidayah-Mu
Agar aku bertemu dengan cinta yang mencintai-Mu
Hadirkanlah seorang putera agama pilihan-Mu
Untuk bersama denganku menggapai redha dan cinta-Mu
Jangan biarkan maksiat mencemarkan kesucian yang dibina
Peliharalah hubungan cintaku dengan payung rahmat-Mu
Agar cinta yang dibina kekal bahagia dan abadi
Di destinasi syurga Firdausi..










Inni Akhofullah(Sesungguhnya Aku Takutkan Allah)
Akan ku lari jauh-jauh untuk menghindarkan diri
Kerna aku takut akan seksaan dari Tuhanku…
Akmal:
Sukarnya diriku mengerti dirimu
Pada nilai dan harga dirimu
Apa yang ku tahu diriku teruji
Dengan keanggunan wajahmu
Izzat:
Andai dikau menjelma
Ku bagai tak berdaya
Bergetar naluri di hati
Lambaian sang bidadari
Kaburi mata ini
Haruskah ku mencari
Apa yang tidak pasti
C/O:
Ku menjauh…tak mahu ku tempuhi
Perjalanan yang suram ini
Ku menjauh…daripada ku teruji
Apa yang tidak pasti
Faizal:
Andai dikau menjelma
Ku bagai tak berdaya
Bergetar naluri di hati
Lambaian sang bidadari
Kaburi mata ini
Haruskah ku mencari
Apa yang tidak pasti
C/O:
Bridge:
Akmal: Sukarnya diriku mengerti dirimu
Pada nilai dan harga dirimu
Apa yang ku tahu diriku teruji
Pada keanggunan wajahmu
Izzat:
Dikala kau menjelma
Ku bagai tak berdaya
Bergetar naluri di hati
Senyuman sang bidadari
Kaburi mata ini
Haruskah ku mencari
Apa yang tidak pasti
Akan ku lari jauh-jauh untuk menghindarkan diri
Kerna aku takut akan seksaan dari Tuhanku…
Ku lari jauh..jauh darimu…dari ujian ini…
Inni akhofullah!!! (Aku takutkan Allah)

“Puas kucoretkan kata cinta ini,

beriringan kata seindah bicara,
lautan api telah pun ku selami,
namun geloranya tetap sama.
Oh Tuhan,di manakah CINTA-MU,
Oh Tuhan,di manakah RINDU-MU,
dan ke manakah REDHA-MU,
ke manakah RESTU-MU.
dilema CINTA ini merunsingkan hatiku,
kuharapkan CINTA-MU ILAHI…
dilema CINTA ini merunsingkan hatiku,
hanya tuk dapatkan RAHMAT dari-MU….”

No comments:

Post a Comment