Monday, April 25, 2011

ingatkan diri ini ya Allah...







ingatkan diri ini berkali-kali Ya Allah.


walau pernah terdetik hati untuk berubah, walau sekali dan sekejap, Allah akan berikan perubahan yang baik itu pada kita. itu janji Dia.



surah an-nas:
kenal siapa kita, musuh ketat kita. diri sendiri. tarbiyyah zatiyah tak pernah mudah. melawan hasutan diri sendiri tak pernah mudah. perlu mujahadah yang tinggi, kan? the greatest jihad is to fight the evil within yourself.

lalu Allah tunjukkan jalan untuk kita sayang..


surah al-falaq:
Allah terangkan tentang siapa musuh-musuh kita bila kita ingin berubah. akan ada yang tidak puas hati pada kita. akan ada yang dengki. akan ada yang tak sehaluan dengan kita. Allah ceritakan pada kita, supaya kita bersiap sedia dengan persiapan teknikal, mental untuk melawan musuh-musuh kita, agar hati terus tsabat.

dan kemudian Allah ceritakan pula,


surah al-ikhlas:
tentang Dia. tentang siapa Pencipta kita. tentang Pengharapan kita padaNya agar perubahan yang dilakukan hanya kerana Dia. ikhlas untuk menuju redhaNya. sweet kan Allah tu sayang? Dia tahu hamba-hambaNya tak mampu, diberikan lagi garis panduan kepada kita, hambaNya yang hina ni..

dan setelah itu, 


surah al-masad:
akan ada, dan pasti ada, orang yang menentang sekeras-kerasnya perubahan kita. jangan risau sayang, Dia berpihak pada kita. biarpun yang menentang itu memandang kita pelik dengan prinsip yang kita pegang, jangan risau sayang, Islam itu akan diangkat semula sebagai yang asing.

lalu Allah pujuk kita..pujuk bila hati ini rasa penat diuji berkali-kali. bila hati ini rasa tak mampu untuk teruskan lagi. bila tentangan itu semakin berat tak tertanggung lagi.


surah an-nasr:
dijanjikan kemenangan bagi orang-orang yang beriman. sama-sama kita tetapkan tarbiyyah zatiyyah ni sayang, kerana Allah sudah pun janjikan kemenangan. ayat-ayat Allah bukan sekadar pujukan, kan? tapi itu satu kepastian, satu janji yang pasti akan Dia tunaikan. siapa lagi yang lebih menepati janji selain Dia?

tak cukup dengan itu, Dia memberi peringatan..


surah al-kafirun:
Dia peringatkan, yang akan ada yang cuba untuk menarik kita, memesongkan kita dengan mencampurkan yang hak dan yang batil. moga hati kita terus tsabat.. diberi peringatan kepada kita untuk tidak menyamakan antara prinsip mereka dan kita. kita, tetap kita. Ya Allah, kuatkan hati-hati kami.

Allah sayang pada kita.. sangat cintakan kita..Allah ceritakan pulak nikmatnya yg melimpah ruah..


surah al-kautsar:
Allah melimpahkan nikmat yang sangat sangat banyak pada kita. sangat banyak.. tak ada apa pun yang dapat menyamakan nikmat yang Dia beri pada kita. dan Dia, masih memujuk kita untuk terus tetap pada jalan ini. Dia tak pernah lupakan kita. why do we wanna give up on ourselves since He never gives up on us? kan? kita perlu berkorban untuk masa depan islam..
'Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).' 108:3

Dia tetap terus memberi panduan pada kita..


surah al-maun:
kita tidak sedar, yang sebenarnya, Dia memberi panduan untuk kita, untuk tetap di jalanNya. bagaimana? dikatakan orang yang lalai dalam solatnya, antara ciri-ciri orang yang mendustakanA agama. jadinya, Allah tunjukkan kita, bahawa kita perlu menjaga diri kita bukan hanya pada waktu solat, tapi juga, antara waktu solat. dengan cara itu, kita akan tetap di jalanNya sepanjang hari, setiap masa.

Allah tahu kemampuan kita, kan?
kekuatan kamu, kekuatan saya. jadinya jangan goyah ya?

'(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik). Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya. Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda – berpuas hati. Bukankah dia mendapati engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan? Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu – Al-Quran)? Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Ia memberikan kekayaan? Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya, Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik; Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.' 93:4-11


Ashku bassi wa huzni ilallah..12:86
Ya Allah bimbinglah kami, dan redhakanlah hati kami dengan setiap ujian yang Kau beri.


credit to kakakku..ct rabiatul..~



No comments:

Post a Comment